Klarälvsbanan

Industrins livsnerv fick nytt liv som motionsarena

Klarälvsbanan var från början en 180 kilometer lång smalspårig järnvägslinje. Den byggdes i slutet av 1800-talet och gick från Skoghall till Filipstad via Karlstad, Munkfors och Hagfors. Det dåvarande Uddeholmsbolaget var huvudägare och linjen döptes till Nordmark-Klarälvens Järnvägar (NKIJ-banan).

Banan användes för att transportera råmaterial till industrierna utefter banan. I början främst järnmalm till hyttor och smältverk och senare papper från de olika bruken ner till hamnen i Karlstad. Vid 1950-talet hade banan dock spelat ut sin roll och lades ner steg för steg. Och på 80-talet plockades även rälsen bort på större delen av sträckan.

I början av 2000-talet fick Klarälvsbanan nytt liv när kommunerna längs banan gick samman och asfalterade sträckan från Karlstad till Hagfors. En nio mil bilfri, helt unik och lättrullad cykel-, inlines- och rullskidbana blev verklighet. Och ofta får man sällskap av och passerar Klarälvens glittrande vatten utefter turen.

Eftersom det är en gammal banvall är den både rak och flack, vilket ger avslappnande åkning för såväl inlines som rullskidor och cyklar.

Och det finns mer

Strax norr om Hagfors tar asfalten slut, men leden fortsätter som en cykel- och vandringsled genom vildmark och på skogsvägar ytterligare 120 km ända upp till Sysslebäck.